Enquête Klanttevredenheid ‘Patiënten van Huisartsenpraktijk de Horden’
De deelnemers aan het onderzoek
Aan de enquête hebben 47 patiënten deelgenomen. Het gaat om 15 mannen en 31 vrouwen (één onbekend). Hun gemiddelde leeftijd is 38.4 jaar. Van hen zegt 47% 0 tot 4 keer per jaar de praktijk te bezoeken. Voor 36% van de patiënten gaat het om 5 – 10 keer per jaar en voor 15% van hen om meer dan 10 keer. Van 1 patiënt is het onbekend.
Gevraagd naar hun contactfrequentie dit jaar antwoordt 38% 0 – 4 keer, eveneens 38% 5 – 10 keer, 8% 11- 20 keer en tot slot 8% 20 – 30 keer. Niemand antwoordde meer dan 30 keer en drie ondervraagden vulden niets in.
De klanttevredenheid
Twee-en-zeventig procent meent dat de aangeboden behandeling altijd is afgestemd op hun behoeften en vragen en 28% geeft aan dat dit meestal het geval is.
Gevraagd naar de juiste adviezen om met de klachten c.q. ziekte om te gaan geeft bijna 79% aan dat zij altijd de juiste adviezen krijgen. Bij 19% gaat het om ‘meestal’ en slechts bij 1 ondervraagde om soms.
Bijna 81% voelt zich altijd gehoord/begrepen/gerespecteerd, 17% meestal en 1 patiënt soms.
Van de patiënten meent 74% dat de zorgverlener altijd goed bereikbaar is en 26% meent dat dit meestal het geval is. Meer specifiek is ook gevraagd naar de wachttijd aan de telefoon. Zeven-en-vijftig procent zegt dat deze altijd normaal is en 36% zegt dat deze meestal normaal is. Slechts 4% zegt dat deze soms normaal is. Eén patiënt zegt het niet te weten.
Een afspraak op het moment wanneer men dat wil zegt 34% altijd te krijgen en 57% meestal. Negen procent spreekt hier over ‘soms’.
Maar liefst 96% van de patiënten zegt zich altijd welkom te voelen in de praktijk; 4% meestal.
De website van de huisarts wordt door 60% nooit gebruikt, door 25% soms, door 8% meestal en door 7% altijd. Nog onbekender is het patiënten portaal. Dit wordt door 66% nooit gebruikt, door 13% soms en door 4% meestal. Maar liefst 17% weet het niet.
Tot slot worden herhaalrecepten door 81% van de patiënten nooit via de website aangevraagd. Zes procent doet dit soms, en eveneens 6% meestal. Slechts 2% vermeldt altijd. Vier procent weet het niet.